Durerea și diete recomandate

Durerea și diete recomandate

Dieta influențează în mod semnificativ capacitatea organismului de a se lupta cu bolile, infecțiile și durerea. Alimentele pot ajuta la diminuarea durerilor sau dimpotrivă le pot amplifica…

O dietă tipică în acest sens este cea mediteraneană cu accentul pus pe fructe, cu continut scăzut de zaharuri, verdețuri și legume, ulei de măsline, pește și fructe de mare. Unul dintre beneficiile acestor mâncăruri este efectul antiinflamator al acestora.

Alimentația cu efecte antiinflamatorii benefice în durerile osteoarticulare recomandă suplimentele cu ulei de pește pentru efectul antireumatic asupra articulațiilor. Uleiul de pește prin acizii grași de tip omega 3 s-au dovedit a avea efecte antiinflamatoare. De exemplu, doar 2-3 mese pe saptamană cu păstrăv, ton sau somon pe săptămană au efecte benefice în cadrul dietei.

Vegetalele leguminoase din familia Cruciferae, adică brocoli, conopidă, kale, varza și varza de Bruxell conțin fibre, vitamine și anti-oxidanti de tipul glucozinaților cu continut bogat în sulf și azot organic care pot bloca unele enzime responsabile de durere și reacția inflamatorie.

Mirodenii și plante medicinale ca turmericul (Curcuma longa), ghimbirul și extractele din acestea au de asemenea propietăți antiinflamatoare și antireumatice.  Ele pot fi folosite pentru efectul lor aromatizant în unele mâncăruri. Folositoare împotriva inflamației sunt nucile, alunele și multe semințe.

Ceaiul verde este cunoscut ca fiind antioxidant, în plus prin compușii fenolici pe care îi conține are și valențe antiiinflamatorii – fiind astfel un adjuvant util in acest context.

Mâncăruri de evitat sunt cele supraprocesate, conservate și bogate în zaharuri, uleiuri saturate, carnea rosie precum și carnea macinată. De exemplu, zaharul alb, orezul alb, făiana albă, painea albă favorizează procesele proinflamatorii în special pe cele articulare.  Acizii grași liberi – de tip 6 omega existenți în uleiul de floarea soarelui, de porumb sau de arahide sunt deasemenea nerecomandate. Dăunătoare sunt și uleiurile vegetale partial hidrogenate artificial de genul margarinelor.

Dieta de excludere – oligoantigenică, ea poate fi abordată prin metoda încercării  de exemplu excluderea unui aliment sau grup de alimente din dietă pentru minim 2-4 săptămâni – perioadă în care se urmărește dacă resticția alimentară produce efectul dorit.